Kategorier
Om Workwide
Slik fungerer det
Jobbene våre og søknadsprosessen
Forberedelser for å flytte til utlandet
Jobbintervju
Gå direkte til
Om Workwide
Hva er Workwide og hva gjør dere?
Workwide er den største plattformen for norske jobber i utlandet. Finn jobber over hele verden spesielt for norsktalende. Men vi er også mer enn en jobbside! Vi har et internasjonalt rekrutteringsteam med ett oppdrag: Hjelpe deg med å finne drømmejobben på ditt drømmested!
Visste du at alle vi i Workwide selv bor i utlandet i dag? Vi vet alt om spørsmålene og frykten før du flytter til et nytt land - så la oss snakke om det! Vi står på din side og hjelper deg gjennom hele rekrutterings- og relokaliseringsreisen.
Hva er forskjellen mellom Workwide og Workwide Recruit?
Workwide er en digital rekrutteringsplattform. Her finner du stillingsannonser direkte fra internasjonale arbeidsgivere samt våre egne Workwide Recruit-jobber. Workwide Recruit er vårt rekrutteringsteam som jobber med de beste selskapene og hjelper de med å rekruttere nye kolleger. For de stillingene som Workwide Recruit legger ut, vil rekrutteringsteamet vårt personlig håndtere søknaden din, gjennomføre intervjuer, gi deg råd og støtte deg gjennom hele rekrutteringsprosessen og flyttingen til utlandet.
Vårt rekruteringsteam kan også anbefale deg andre passende stillinger som du kanskje ikke har oppdaget selv.
For stillingsannonser fra eksterne arbeidsgivere går søknaden din direkte til deres HR-avdeling, som deretter tar seg av alle rekrutteringsprosesser uten Workwides involvering. Du kan finne en Workwide Recruit-jobb ved å se etter dette merket "Personlig Service". Alle jobber som ikke har dette merket, er eksterne arbeidsgivere som rekrutterer for seg selv.
Hvorfor skal jeg oprette en konto?
Med en Workwide-konto kan du gemme dit CV og dele information om, hvor og i hvilket felt du gerne vil arbejde. Når du giver os information om dine planer, kan vi kontakte dig med konkrete jobmuligheder, der opfylder dine ønsker ud fra din profil.
Derudover kan du nemt søge et væld af jobs uden at skulle genuploade dit CV hver gang. Vi planlægger også at tilføje yderligere funktioner, såsom rabatter på værdifulde expat-produkter og -tjenester, samt fællesskabs- og begivenhedsmuligheder.
Hvem leser søknaden og CV-en min?
Hvis du søker jobb hos en ekstern arbeidsgiver, vil søknaden din bli videresendt til HR-avdelingen deres, og de vil ta seg av søknaden din og hele ansettelsesprosessen.
Hvis du søker på en jobb fra Workwide Recruit, vil rekrutteringsteamet vårt håndtere søknaden din. Teamet vårt vil gjennomgå søknaden din, planlegge og gjennomføre en introduksjonssamtale for å svare på eventuelle spørsmål du måtte ha. De vil også hjelpe deg med å utforske alle mulighetene som er åpne, men som ikke er synlige for deg! Les mer om Workwide Recruit her.
Hvilke selskaper samarbeider dere med?
Workwide samarbeider med selskaper som trenger flerspråklige talenter som deg over hele Europa og noen ganger utenfor Europa. Vi jobber oftest med store, globale selskaper, men noen ganger har vi også muligheter i oppstartsbedrifter og mellomstore selskaper. De fleste av kundene våre kommer fra forretningstjenestesektoren, iGaming-bransjen og fra teknologibransjen mer generelt.
Selskaper vi for tiden jobber med eller tidligere har jobbet med, inkluderer Apple, Mercedes-Benz, Klarna, Netflix, Lufthansa og Bet365.
Hva kan jeg gjøre på Workwide?
Det viktigste er at du kan finne en jobb som gjør drømmen din om å bo i utlandet til virkelighet! Men vi har mer! Du kan sammenligne levekostnader, lese bloggartiklene våre om å flytte til utlandet, finne leiligheter på leilighetssiden vår - i bunn og grunn kan du finne alt du trenger for å starte eventyret ditt!
Slik fungerer det
Hvordan søker jeg?
Du søker bare ved å klikke på knappen Søk nå! Vi trenger litt informasjon om deg som kontaktinformasjon, når du kan begynne og CV. Når du har fylt den ut, leser vi søknaden din og tar kontakt så raskt som mulig!
Dessverre kan vi ikke ta i mot søknader på e-post.
Hva betyr ikonet Personlig service?
Personlig service betyr at du får hjelp og støtte fra vårt Workwide Recruit-team. Vi svarer på alle spørsmålene dine om jobben og flytteprosessen, og hjelper deg med å finne den perfekte jobben i utlandet!
Hva betyr ikonet Flyttehjelp?
Flyttehjelp betyr at selskapet tilbyr hjelp med flyttingen din. Omfanget av denne hjelpen varierer fra selskap til selskap, men det innebærer vanligvis refunderte flybilletter og overnatting i startperioden. Andre selskaper tilbyr en økonomisk flyttebonus som du kan bruke som du vil.
Hva betyr Talent.com-ikonet?
Vi samarbeider med jobbsøkesiden talent.com slik at vi kan tilby deg enda flere jobbmuligheter i utlandet. Når du klikker på «søk» på en jobb på talent.com, blir du videresendt til jobbsiden deres der du kan fullføre søknaden din.
Hva betyr ikonet Arbeid hjemmefra?
Hjemmekontor betyr at du kan jobbe hjemmefra enten på heltid eller et visst antall dager i uken. I de fleste tilfeller betyr det imidlertid at du må jobbe i det landet der bedriften ligger. Hvis f.eks. en arbeidsplass i Spania tilbyr hjemmekontor, må du fortsatt bo i Spania på grunn av skatte- og arbeidstakerrettigheter.
Hvem tar seg av søknaden min?
Hvis du ser et Workwide Recruit-ikon, vil rekrutteringsteamet vårt ta seg av søknaden din. Hvis vi tror at du passer godt til jobben du har søkt på, inviterer vi deg til en telefonsamtale for å bli bedre kjent med deg og fortelle deg alt om jobben. Hvis vi tror at du passer bedre til andre jobber, kan vi foreslå andre ledige stillinger. Du vil alltid høre fra oss innen 48 timer.
Når det gjelder andre jobber, går søknaden din til selskapet som utlyser jobben. Vi kan dessverre ikke gi noen indikasjon på hvor raskt du vil bli kontaktet av andre selskaper.
Hvordan fungerer det?
Bla gjennom jobblisten vår og finn den perfekte jobben for deg. Hvis det er en Workwide Recruit-jobb, kan du velge å laste opp en CV eller svare på noen spørsmål direkte på nettstedet vårt. Vi kontakter deg innen 48 timer for å avtale en telefonsamtale. I denne samtalen blir vi kjent med hverandre og forteller deg alt om jobben. Etter telefonsamtalen videresender vi profilen din til arbeidsgiveren hvis du ønsker å gå videre!
Må jeg oversette CV-en min til engelsk?
Hvis du laster opp en CV, foretrekker vi en engelsk CV, siden din fremtidige arbeidsgiver vil være et internasjonalt selskap. Hvis du ikke har en engelsk CV, kan du bare svare på spørsmålet vårt på nettstedet! Det vil være noen flervalgsspørsmål og noen spørsmål der du kan skrive en kort tekst om deg selv på engelsk.
Jobbene våre og søknadsprosessen
Må jeg snakke flere språk? Hva betyr språktalent og flerspråklig talent?
For de fleste jobber må du kunne kommunisere på to språk, engelsk og norsk. Engelskkunnskapene dine trenger ikke å være fantastiske, men de må som regel være gode nok til å kommunisere med kollegene dine sosialt. Du ser kanskje ikke på deg selv som et språktalent, men ditt norske morsmål er et stort konkurransefortrinn!
En av hovedgrunnene til at kundene våre rekrutterer folk fra utlandet, er at de trenger nye teammedlemmer som snakker bestemte språk. Mesteparten av tiden vil det daglige arbeidet ditt foregå på norsk, mens den interne kommunikasjonen på kontoret vil være på engelsk.
Hvis du snakker flere språk, vil du selvfølgelig være enda mer etterspurt av arbeidsgivere.
Hvilke arbeidstider kan jeg forvente?
Hvis ikke annet står skrevet i stillingsbeskrivelsen, tilbyr våre kunder heltidskontrakter, noe som vanligvis betyr 35-40 arbeidstimer per uke, avhengig av lokale regler. Disse timene kan være innenfor normal kontortid mandag-fredag eller i rotasjonsskift gjennom hele uken. Skiftstrukturen avhenger av rollen og vil kreve fleksibilitet fra deg til å kunne jobbe kvelder og/eller helger.
Hvis du søker med Workwide Recruit, informerer vi deg alltid om arbeidstid, mulige skiftbehov og alt annet relatert til den spesifikke jobben du søkte på under vår første samtale.
Hva kan jeg forvente av introduksjon og opplæringen?
Din fremtidige arbeidsgiver vil gi deg en innledende opplæringsperiode for å gjøre deg kjent med arbeidet og din nye arbeidsplass. I de fleste tilfeller vil du være i et team med andre som også nettopp har begynt i selskapet fra utlandet, og derfor også bli introdusert for dine nye kolleger på en naturlig måte. Noen av våre kunder vil ha opplæring på ditt morsmål, mens andre tilbyr opplæring på engelsk. Lengden på opplæringsperioden varierer fra jobb til jobb og fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, men pleier å vare imellom 1-4 uker, med noen unntak.
Må jeg flytte for å få jobben?
Ja, alle jobbene våre krever at du flytter til landet der arbeidsgiveren har kontor. Vår oppgave er å hjelpe deg med å finne en jobb i utlandet og oppleve nye land.
Hvis du lurer på hvordan du skal gå frem når du flytter til et nytt land, har vi en omfattende samling av landguider og artikler i bloggseksjonen vår. Ta gjerne en titt på dem eller ta kontakt med oss!
Hvis du er bekymret over et sted å bo, foreslår vi vår leilighetside der vi har leiligheter over hele verden fra godkjente utleiere og sikre betalinger.
Mange av selskapene vi samarbeider med, tilbyr også en flyttepakke. Les gjerne mer om hva det innebærer her.
Hva betyr flyttestøtte?
Mange av selskapene vi samarbeider med, tilbyr en flyttepakke. Det betyr at de hjelper deg med flyttingen, enten økonomisk eller logistisk, eller begge deler. Omfanget av flyttestøtten varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Men vanlige frynsegoder er betalte flybilletter, betalt bolig de første par ukene og praktisk hjelp med eventuelle byråkratiske problemer. Arbeidsgiverne er vant til å ta imot utlendinger og vet hvilke deler av prosessen som kan være utfordrende, og vil stå ved din side.
Hva kan jeg forvente når det gjelder prøvetid, oppsigelsestid og overtid?
Våre kunders retningslinjer for overtid og kompensasjon samt oppsigelses- og prøvetid er definert av lovgivningen i det landet der selskapet er lokalisert. Oppsigelses- og prøvetid er normalt definert i arbeidskontrakten.
Vi gjør alltid vårt beste for å informere deg om dette, men dersom du har spørsmål anbefaler vi på det sterkeste at du tar opp disse spørsmålene direkte med din fremtidige arbeidsgiver.
Må jeg være EU/EØS-borger for å søke på jobbene deres?
På grunn av kontrakts bestemmelser med kundene våre og de lange visumprosessene som er involvert, kan vi bare gå videre med kandidater som har gyldig EU/EØS-statsborgerskap eller arbeidstillatelse for det aktuelle landet. Vi beklager ulempene og håper du har forståelse for dette.
For jobber utenfor EU kan regelverket være annerledes, og lokal lovgivning bestemmer visumbestemmelsene.
Jeg vil flytte til utlandet om 6 måneder, kan jeg søke på jobbene deres allerede nå?
Vanligvis ser arbeidsgivere etter kandidater som er tilgjengelige innen 1-3 måneder. Vi anbefaler deg likevel å søke, ettersom mange arbeidsgivere har flere startdatoer eller andre prosjekter som kan være interessante for deg. Du kan også opprette en konto der du kan angi mulig startdato. På denne måten kan vi ta kontakt med deg når startdatoen nærmer seg!
Er lønnen tilstrekkelig til å leve med en vanlig livsstil?
Alle jobbene på Workwide tilbyr en standard markedslønn eller over markedslønn. En tilstrekkelig lønn vil imidlertid alltid avhenge av din livsstil og standard. Vi anbefaler alltid at du sjekker gjennomsnittslønnen i landet, gjennomsnittslønnen for din stilling og forskjellene i levekostnader i ditt nåværende og nye land for å få et best mulig bilde.
Er det mulig å jobbe i utlandet i bare 1-2 måneder?
De fleste arbeidsgivere ønsker at du blir hos dem i minst 6-9 måneder. Det finnes imidlertid alltid unntak! I sommerperioden har vi vanligvis sesongjobber der du kan jobbe 4-9 måneder. Ta gjerne kontakt for å diskutere mulighetene dine!
Jeg er ikke 18 år ennå. Kan jeg fortsatt jobbe i utlandet?
Nei, dessverre har alle arbeidsgivere vi samarbeider med et krav om minimumsalder på 18 år. Fyller du snart 18 år? Da er søknaden din hjertelig velkommen! Vi kan starte prosessen og snakke med deg allerede nå. Du trenger bare å være 18 år når du signerer kontrakten med arbeidsgiveren din.
Forberedelser for å flytte til utlandet
Hvor skal jeg bo i den første perioden?
Hvis den nye arbeidsgiveren din tilbyr innkvartering som en del av flyttepakken din, bestiller de vanligvis et hotellrom eller arrangerer delt innkvartering med andre nyansatte kolleger, der du får eget soverom og deler kjøkken, bad og stue med romkameratene dine.
Må jeg søke etter bolig før jeg begynner i jobben?
Ja, hvis selskapet ikke tilbyr noen støtte med dette, må du begynne å lete etter overnatting selv. Vi har vår egen nettside, som tilbyr utleie av boliger. Her kan du finne leiligheter og rom over hele verden fra godkjente utleiere med sikker betaling.
Et annet tips er å se på Facebook-grupper blant utflyttere som allerede jobber og bor på det nye stedet. Spør dem om råd om hvor du skal begynne å lete. I Sør-Europa er det ganske vanlig å finne steder å leie som inkluderer møbler. Ta gjerne kontakt med oss hvis du trenger inspirasjon eller forslag.
Må jeg betale for flybilletten på forhånd?
Ja, vær alltid forberedt på å betale og bestille en flybillett som passer med startdatoen din. Noen arbeidsgivere vil tilby refusjon for dette på et senere tidspunkt.
Hva er levekostnadene i tillegg til husleie?
For noen av våre yngste kandidater kan dette være første gang de bor alene. Etter å ha snakket med kandidater og basert på våre egne erfaringer, er de vanligste utgiftene strøm, vann, internett, telefon, gass, forsikring, dagligvarer, transport, helsetjenester, sport (treningsstudio), fritid (restauranter, kino, reiser) og klær.
For å få en indikasjon på levekostnadene, se stillingsannonsene og landguidene våre. Du kan også besøke Numbeo.com der du finner brukergenererte levekostnadsdata.
Trenger jeg et startbudsjett?
Ja, men beløpet avhenger av din individuelle situasjon, stedet og flyttepakken du eventuelt får med den nye jobben. Når du flytter til et nytt land og inn i en ny leilighet, påløper det som regel kostnader som første husleie (og depositum), møbler, hvitevarer, utstyr, offentlig transport, telefonabonnement, mat og mer. Det er også viktig at du tar høyde for at det kan komme uventede utgifter du kan få i løpet av den første måneden.
Trenger jeg en reiseforsikring?
En reiseforsikring dekker vanligvis utgifter til en kort reise eller et kort opphold i et fremmed land. Siden du flytter til utlandet for å jobbe, vil vanlige reiseforsikringer bare dekke flyttingen og sannsynligvis ikke under hele oppholdet. For å få en forsikring som dekker deg i lengre tid, kan du kontakte din nåværende forsikringsleverandør for å undersøke alternativer.
Husk at de fleste reiseforsikringer har begrensninger i forbindelse med pandemier, og vi anbefaler at du alltid sjekker dine nåværende forsikringsopplysninger før du gjør en antagelse.
Betaler jeg skatt i det nye landet eller i hjemlandet mitt?
Når arbeidsgivere tilbyr lokale arbeidskontrakter, må du i EU registrere deg innen 90 dager. Dette betyr at du vil bli integrert i det lokale systemet og betale inntektsskatt i ditt nye land. Denne inntekten blir ikke beskattet i hjemlandet ditt.
Jeg er ikke sikker på om jeg er klar for å reise utenlands. Hva bør jeg gjøre?
Du kan alltid kontakte oss på [email protected] eller ringe oss på +46 54 22 44 440. Eller du kan søke på en av jobbene våre, så kan vi svare på alle spørsmålene dine i telefonsamtalen!
Jeg skal flytte til utlandet, hva bør jeg forberede?
Det er noen ting du bør tenke på før du reiser. Det er viktig å sette av penger til den første måneden i utlandet, frem til du får din første lønnsslipp. De fleste arbeidsgivere vil hjelpe deg med de administrative prosedyrene, flybilletter og den første innkvarteringen. Ta det med ro, i løpet av rekrutteringsprosessen vil vi fortelle deg alt om hva arbeidsgiveren din vil ordne for deg, og hva du selv må ta hånd om. Vi står på din side hele veien!
Jobbintervju
Jeg har blitt invitert til et jobbintervju for en Workwide Recruit-jobb, hva kan jeg forvente? Trenger jeg å forberede noe?
Først ser vi frem til å snakke med deg! Samtalene våre tar vanligvis 20-30 minutter. Rekruttereren vil presentere selskapet og stillingen du har søkt på. Vi vil spørre deg om dine tidligere arbeidserfaringer, hvorfor du har søkt på denne jobben og om dine tanker om å flytte generelt. Vi ser dette som en sjanse til å bli kjent med deg og er der for å hjelpe deg. Hvis vi mener at profilen din passer til det selskapet ser etter, sender vi CV-en din videre til arbeidsgiveren, som deretter vil ta over de neste trinnene i ansettelsesprosessen.
Hvis vi har andre jobbmuligheter for deg og du er interessert i å vite mer om dem, vil rekruttererne også presentere disse mulighetene for deg.